Woeste goesting
De wilde proeftuin van de Kempen
Wie houdt er nou niet van bijzonder… lekker eten? We waren in de Belgische Kempen te gast bij een diner in de weelderige tuin van Christine Roelofs. Onze smaakpapillen en fantasie sloegen op hol. Met deze unieke producten en diensten, daar moeten veel meer mensen kennis mee maken. Tijd voor ons om aan de slag te gaan… Christine Roelofs: ‘Voor elke gelegenheid, in elk seizoen ga ik op zoek naar bijzondere smaakcombinaties van mooie verse producten gecombineerd met mijn speciale delicatessen. Elk gerecht zorgt voor nieuwe smaakervaringen. Dit in alle letterlijkheid, kappertjes van Chinese bieslook, gepekelde sleedoornpruimpjes of kornoeljevruchten, ingelegde groene walnoten of een pickel van krieken. Bijzondere gewassen of vergeten groenten. Geuren, mooie texturen, uitbundige kleuren en eetbare bloemen, allemaal uit eigen tuin.’
Voordat we aan het werk gaan willen we eerst de uitdagingen en barrières goed in kaart brengen. Wat moeten we doen om een optimale situatie te creëren in de nabije toekomst. Daar zijn gesprekken met de organisatie, klanten en professionals het vakgebied nodig. We lichten de drie belangrijkste conclusies kort toe.
Gebrek aan focus
De activiteiten lopen uiteen van grote cateringklussen, verkoop van producten aan supermarkten, het geven van culinaire wandelingen en het verzorgen van diners. Door de hectiek van de dag miste een duidelijke visie en verdienmodel op de ontwikkeling van producten en diensten.
Wat is het idee?
Christine Roelofs was een persoon en een bedrijf. Daar is meer winst te behalen als we vanuit een aantrekkelijk, overkoepelend idee of merk gaan werken. Dan mensen snappen dat er rode draad achter al alle activiteiten en producten zit.
Hoe ben je nuttig?
Ieder product of dienst begint met een praktisch of emotioneel nut. En het begint niet bij een merk maar bij de klant. Wat zijn haar verlangens op jouw vakgebied? Op dat gebied moesten we de stap naar ‘buiten’ maken met Christine Roelofs. Waar zitten klanten op te wachten? Hoe kunnen we hun helpen om voor ons te kiezen? We willen het denken ingang zetten maar niet zonder gevoel. We besloten om 3 verschillende moodboards te maken die allemaal één idee konden zijn nieuwe richting. Onze opdracht aan Christine Roelofs; welke richting spreekt jou het meeste aan? Welke richting spreekt jouw (potentiële) klanten het meeste aan? Christine, haar naaste werknemers en wij gingen op pad met deze 3 moodboards.
Richting 1: De Wilde Kempen
Christien Roelofs haalt en verbouw bijna alles uit haar eigen tuinen of gebruikt locale leveranciers. Uitgangspunt is deze richting is om de unieke herkomst (Belgische Kempen) van de producten en diensten van te gaan gebruiken.
Richting 2: De Proeftuin
Christine Roelofs’ passie is experimenten met smaken. Dit is ook een zeer belangrijke intrinsieke motivatie voor haar. Deze richting zet het smaakexperiment centraal speciaal voor mensen met culinair lef.
Richting 3: Woeste Goesting
Deze richting zet de impact van (nieuwe) smaak centraal. Heb jij wel eens iets gegeten in Lievevrouwebedstrosiroop of gekarameliseerde groene tomaten geproefd? Het water moet in je in de mond lopen.