Een stip aan de horizon
Merkstrategie voor Danaë onderwijsinnovatie

Merkstrategie
Branding
Art direction
Vormgeving
Webdesign

Wanneer heb je een merkstrategie nodig? Er zijn tal van situaties te bedenken. Eén daarvan is het volgende, veel voorkomende, probleem: er ontstaat onzekerheid en vertraging op het moment dat er een uiting voor extern gebruik moet worden gemaakt. Bij iedere advertentie, tweet, advertorial, blog of nieuwe website vraag je je als bedrijf/merk af; wat moet ik melden? Waar gaan we het over hebben? Kortom, er mist dan een rode draad en de bekende stip aan de horizon.

Hieronder zie je een paar slides uit de merkstrategie voor Danaë, een onderwijsontwikkelaar uit Amsterdam. Een merkstrategie mag – ergo moet – mooi en inspirerend zijn. De tijden van geest- en energiedodende PowerPoint presentaties met 120 tekstslides liggen gelukkig mijlenver achter ons. Een goede strategiesessie roept vragen op, geeft geen pasklare antwoorden maar stelt denkrichtingen voor. Als het goed gebeurt, dan gaat iedereen peinzend maar geïnspireerd verder, uitkijkend naar een volgende sessie.


Merkidee

Nadat we de merkstrategie hadden besproken, zijn we aan de slag gegaan om de inzichten om te zetten in een creatieve aanpak. Wat we daarbij belangrijk vinden is dat er een duidelijk centraal merkidee ligt. Noem het een rode draad of een centrale thematiek die intern en extern boeit.

In de gesprekken die we voerden met (oud) klanten en mensen uit het vakgebied kwam iets belangrijks naar voren. Om succesvol voor Danaë te zijn, moet je drie factoren managen; een didactisch concept, educatieve content en ICT en media. Dat betekent echter niet dat je deze ook alle drie zelf moet willen aanbieden. En dat was een belangrijk inzicht voor Danaë. Hun kracht ligt bij de eerste twee factoren. Ze verloren teveel tijd, energie en enthousiasme bij de laatste.

En ander belangrijk punt was stelligheid vs spontaniteit. Iedereen wil een custom made oplossing voor een uniek probleem dat succesvol en zonder risico’s geïmplementeerd kan worden. Forget it. Je kiest of voor een standaard oplossing met standaard resultaten of voor de onbegane weg met tegenvallers en onverwachte successen. Maak een keuze en maak de klant daar deelgenoot van. Bij Danaë past heel erg de laatste opvatting. Dus daarmee treden we ook naar buiten. Het maakt ons open over het proces dat we samen aangaan.



Nieuwe identiteit

Het was belangrijk om wat meer gevoel, spontaniteit en enthousiasme in het merk te brengen. Weg met de kille zakelijkheid. We pasten om te beginnen het logo iets aan. Het was belangrijk om wat meer gevoel, spontaniteit en enthousiasme in het merk te brengen. Weg met de kille zakelijkheid. We pasten om te beginnen het logo aan.
Deze shirts ontwikkelden we voor een aankomende onderwijsbeurs. Hiermee wilden we opvallen tussen de concurrentie en het teamgevoel versterken. In een stand die letterlijk openstaat voor de vraag; Wat wil je ontdekken? Bezoekers worden uitgenodigd hun ideeën te delen met ons en de wereld.

Eén van de eerste zaken die we ontwikkelden voor Danaë was een bureaupresentatie. Nee, het werd geen standaard verhaal over ‘hoe goed en onmisbaar ze zijn’. De mensen van Danaë draaiden het om: in plaats van meteen een verhaal te vertellen werd er begonnen met prikkelende vragen aan de toehoorders. Zo ontstond er heel snel interactie. Op basis van de antwoorden liet Danaë relevante cases zien om haar werkwijze te tonen. Het belangrijkste is om te bepalen of Danaë en de potentiële klant elkaar begrepen en een klik hebben. (En of dat werkte? Ja! De eerste presentatie resulteerde direct in een nieuwe opdrachtgever.)


 

Terug naar boven
Back

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!

Delen