Een pot met karakter
Merkstrategie voor Capi Europe
Merkstrategie
Branding
Art direction
Vormgeving
Webdesign
App design
Capi Europe, één van de grootste bloem- en plantpottenfabrikant ter wereld, zat met een communicatief vraagstuk. Je verkoopt niets als je niet in het schap ligt. Capi Europe heeft zich de afgelopen jaren vooral gefocust om bekend te worden bij (internationale) retailers. Dat is erg goed gelukt. Inmiddels in meer dan 60 landen verkrijgbaar en bijna geen tuincentrum in Nederland waar ze niet te koop zijn. Maar nu wilde Capi Europe, na de introductie van de nieuwe innovatieve productlijn ‘Tutch’ de eerste stap richting herkenbaarheid bij de consumentenmarkt maken. Ze besloten een pitch uit te schrijven en ons uit te nodigen.
Zin in een pitch
Vanuit klantperspectief begrijpen we een pitch helemaal. Want je vraagt aan bureaus in korte tijd met de billen bloot te gaan. In ons vak heb je helaas een hoop gezwam en geklets, een pitch laat zien wat je in huis hebt. Aan de andere kant neem je als bureau een risico, je spendeert heel veel uren aan een mogelijk opdracht. We hebben eerder meegemaakt dat een pitch alleen gebruikt wordt ter inspiratie of op het bestaande bureau op scherp te stellen. Dat voelt niet goed. De twijfels die we hadden verdwenen na een gesprek met de marketing manager van Capi Europe. We zagen echt dat ze op zoek waren naar een strategisch creatief bureau waarmee ze iets wilde opbouwen. We gingen ervoor en konden zo dit mooie project realiseren.
Beeldconcept
In essentie is de opdracht om Capi Europe – en specifiek de nieuwe Tutch-lijn – een aantrekkelijker merk te maken voor consumenten. Dat hebben we vertaald in een visueel idee dat past bij het centrale merkidee. De pot en de plant staan centraal en symboliseren de persoonlijkheid van de persoon erachter. De boodschap is eigenlijk heer simpel: Jouw keuze weerspiegelt jouw identiteit en Capi Europe geeft jou die ruimte.
We gingen hiermee aan de slag op gevoelsniveau en praktisch niveau. We ontwikkelde campagnebeelden waarin de pot-plant combinatie, de styling en het kleurgebruik een sterke identiteit weergeven.
Jouw unieke combinatie
Nadat we met de campagne de aandacht hebben gepakt, geven we een praktische invulling aan het concept. Maak een pot-plant combinatie die bij je past! De combinatie van een breed assortiment potten en breed aanbod planten geeft ontelbare mogelijkheden je eigen unieke combinatie te maken. We faciliteren dit via de website en een geavanceerde app waarin je deze combinaties makkelijk kan maken en realtime bekijken.
Context is king
Je kunt een goed verhaal hebben, maar zonder context wordt het abstract en lastig te begrijpen. We hadden goede sfeerfotografie nodig om alles goed samen te brengen. Samen met topfotograaf Alexander van Berge, styliste Bregje Nix en een team van Capi Europe op zoek naar geschikte settings om de producten en sferen volledig tot hun recht te laten komen.
In de praktijk
Het ontwikkelde totaalconcept wordt uiteindelijk zichtbaar in een breed palet van uitingen. Van brochures tot advertenties, beursstands, POS materiaal, billboards, trucks, de app en de website.